میزان بار روی سوله مستقیماً بر هزینه ساخت آن تأثیر می گذارد. در طراحی سوله معمولاً بارهای باد و برف بیشتر از بارهای مرده و زنده و زلزله اهمیت دارد. اگر سوله نیم یا دو طبقه باشد، نیروی زلزله بر سازه تأثیر زیادی می گذارد. نادیده گرفتن اثرات نیروهای زلزله در طراحی سوله های بالکن غیر قابل قبول است.

انواع بار وارده بر سوله

بار مرده: ناشی از دیوارها، پوشش های سقف و تمام عناصر و تجهیزات ثابت است. بار مرده پوشش سقف معمولاً 30 تا 60 کیلوگرم بر متر مربع است. سقف سوله ای مناسب معمولا از ساندویچ پانل ساخته می شود
بار زنده: ناشی از جابجایی افراد، مبلمان و تجهیزات غیر ثابت است. بار زنده سقف تک شیب معمولاً بین 100 تا 150 کیلوگرم است.

بار وارد بر سوله از جرثقیل

برخی از سوله ها دارای جرثقیل سقفی هستند. در این موارد توجه به بار و تناژ جرثقیل در طراحی بسیار مهم است و در طراحی تاثیر می گذارد. سرعت و نوع جرثقیل در ارزیابی اثرات آن بر سازه مهم است. پل جرثقیل برای جرثقیل های با تناژ کوچک و دهانه کمتر از 18 متر استفاده می شود. اگر تناژ افزایش یابد یا دهانه بیشتر از 18 متر باشد، باید از جرثقیل های سقفی دو پل استفاده شود. همچنین جرثقیل ها اغلب بر روی اسکلت سوله با ظرفیت بار حداکثر 12 تا 15 تن نصب می شوند. برای جرثقیل های با ظرفیت بالاتر، از قطب های مستقل و مجزا برای کنترل بار روی سوله از ناحیه جرثقیل استفاده می شود.تا درصورت بروز حادثه برای جرثقیل ، اسکلت سوله آسیب نبیند و برعکس.

 

بار وارد بر سوله از برف

شدت برف در مناطق مختلف متفاوت است. مهندس سازه با اطلاع از موقعیت سازه سوله و اقلیم منطقه، بار برف مناسب را در طراحی و محاسبات لحاظ می کند. هر چه شیب سقف سوله بیشتر باشد، بار برف کاهش می یابد. شیب معمولاً 10 تا 25 درصد است.

 

بار وارد بر سوله از باد

مشابه بارهای برف، بارهای باد نیز در طراحی سوله بسیار مهم هستند. این بار به مساحت، پوشش گیاهی اطراف، ارتفاع انبار، صاف بودن محیط اطراف و وضعیت باد انبار بستگی دارد. مهندسین سازه بارهای باد را با دقت زیادی در محاسبات سوله بررسی می کنند. یکی دیگر از عوامل مهم در بار باد هنگام طراحی سوله، ارتفاع سوله است.

بار وارد بر سوله از زلزله

در سوله دو طبقه یا نیم طبقه ، یا سوله بالکن دار توجه به زلزله اهمیت بسیار بالایی دارد. مهندس طراح سازه باید حتما در انجام محاسبات سوله بار زلزله را مورد توجه قرار دهد.

بار وارد بر سوله از حرارت

تغییرات دما باعث تغییر شکل و استحکام سوله می شود. به خصوص در سوله های چند دهانه یا سوله تک دهانه با ابعاد بزرگ حتما باید به اثرات ناشی از تغییر دما در طراحی سوله توجه نمود.