محاسبه وزن سوله یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه های ساخت است و باید با دقت انجام شود. به این دلیل، همه عوامل موثر بر وزن باید به دقت و با جزئیات ارزیابی شوند. علاوه بر هزینه، مهندسان پروژه می توانند ایمنی و استحکام سازه را با محاسبه وزن سوله کنترل کنند.

محاسبه وزن سوله عمدتاً به عوامل متعددی از جمله مصالح مورد استفاده، ابعاد سوله و اجزای ساختاری آن بستگی دارد. این مورد بر اساس نوع سوله تعیین می شود.

عرض دهانه

در خصوص عوامل موثر بر وزن سوله، با افزایش عرض درب سوله، طول لوله افزایش یافته و در نتیجه وزن آن افزایش می یابد. برای دهانه های بالای 30 متر استفاده از تیرورق برای تخته سقف به جز ستون های میانی توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش وزن می شود.

ارتفاع

افزایش ارتفاع سوله یعنی افزایش ارتفاع و وزن ستون ها. همچنین با افزایش ارتفاع سوله، میزان باد و تاثیر آن بر سوله افزایش می یابد و در این حالت وزن سوله سنگین تر می شود.

طول فضا

طول فضای اجرا ارتباط مستقیمی با طول سوله ندارد. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی از عناصر سوله مانند بادگیر همیشه در ساخت و ساز استفاده می شود و کاهش یا افزایش طول سوله تاثیری بر وجود آنها ندارد. بنابراین افزایش طول سوله تغییری در وزن آنها ایجاد نمی کند.

بارش برف

یکی از مهم ترین عواملی که بر وزن سوله تاثیر می گذارد میزان برف در اقلیم منطقه است. وزن واحد سوله های طراحی شده برای مناطق با بارش برف 200 کیلوگرم بر متر مربع و بیشتر، به ندرت کمتر از 40 کیلوگرم بر متر مربع است. البته عرض دهانه زیاد (بیش از 20 متر) باعث افزایش وزن برف روی سوله و افزایش وزن آن می شود.

بار جرثقیل

اساساً هر چه بار سوله بیشتر باشد، سوله باید سنگین‌تر باشد. یکی از بارهای متداول که در طراحی اکثر سوله ها باید مورد توجه قرار گیرد، بار جرثقیل است.
قرار دادن جرثقیل و انتقال بار دینامیکی حاصله به ستون های سوله باعث افزایش ابعاد مقاطع و وزن سازه می شود. تناژ جرثقیل های بالای 10 تن این روند را بدتر می کند. علاوه بر این افزایش عرض دهانه باعث افزایش ضربه بار جرثقیل بر روی ستون های سوله و در نتیجه افزایش وزن آن می شود.

وزن طبقه

یکی دیگر از عوامل موثر بر وزن سوله، وزن طبقه است. توجه داشته باشید که تمام سقف ها دارای نیم طبقه نیستند و این در محاسبه وزن سوله لحاظ نمی شود. سوله های با طبقه، سنگین تر از سوله های بدون طبقه هستند.
اختلاف وزن سوله با طبقه و سوله بدون طبقه می تواند 50 درصد باشد. البته با توجه به متریال زیاد به کار رفته در این سوله، حجم جعبه افزایش می یابد که مزایای خاص خود را دارد. یکی از این مزایا افزایش پایه سوله به خصوص برای مکان های کوچک و محدود است.