سازه فلزی یا بتنی؟ این سوالی است که امروزه بسیاری از مهندسان باتجربه و کم تجربه در ساخت و ساز با آن مواجه هستند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفاده از هر نوع سازه بسته به موقعیت و شرایط مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای تصمیم گیری بهتر در این زمینه، بهتر است ابتدا با هر یک از این ساختارها آشنا شوید.

در شهرهای مختلف ایران از انواع سازه ها برای ساخت بناهای مختلف استفاده می ‌شود.

در سازه های بتنی از مصالحی مانند سیمان، شن، ماسه و میلگرد استفاده می شود. در این سازه ابتدا پی، ستون و تیرهای اصلی با میلگردهای راست و آجدار بافته می شود، سپس طرح و ارتفاع مشخص می شود.
در سازه های فلزی از انواع تیرآهن و قطعات فلزی به ویژه فولادی استفاده می شود. تیرها ساختار یک ساختمان را تشکیل می دهند. برخی از این مقاطع فولادی ابتدا با جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند تا ستون های مستحکم را تشکیل دهند. سپس طبق نقشه ای که مهندس ساختمان اندیشیده است با جوشکاری افقی و عمودی با کمک جرثقیل ساختار کلی ساختمان به دست می آید.
سازه فولادی یکپارچگی خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و نیازی به نگهداری سالانه زیادی ندارد. ساختمان های فولادی پیش ساخته به طور مداوم برای شما کار می کنند و اگر تصمیم به فروش آنها دارید می توانید درآمد کسب کنید. علاوه بر این، ساختمان های فولادی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در برابر زلزله، طوفان، برف سنگین، بادهای شدید، سیل و سایر عناصر طبیعی مقاومت کنند.

مقاومت سازه های اسکلت فلزی و بتنی را مقایسه کنید

تقریبا تمامی ساختمان هایی که در کشور ساخته می شوند زیر نظر مهندسان و عوامل اجرایی مربوطه انجام می شود. در صورتی که ساختمان نتواند سرپناهی امن برای ساکنین باشد، پروانه ساختمانی صادر نمی شود. بسیار مهم است که قصد دارید یک ساختمان چند طبقه راه اندازی کنید. در ابتدا مهندسان و ناظران روش صحیح ساخت سازه را به شما ارائه می دهند.

مقاوم در برابر آتش

یکی از نکات قابل بررسی در مقایسه این دو سازه آتش است. در این حالت اسکلت فلزی به دلیل مقاومت کم در برابر حرارت و آتش سوزی توصیه نمی شود در حالی که مقاومت اسکلت بتنی در برابر آتش بسیار بالا بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه از این نظر سازه های فولادی را می سازند که در برابر برخی مسائل مقاوم هستند.

سازه بتنی یا فلزی در برابر زلزله

از نظر مقاومت در برابر زلزله، هر دو سازه بسیار کارآمد بوده و در سال های اخیر عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. سازه های فلزی و بتنی از این نظر مورد تایید هستند و البته لازم به ذکر است که کار ساختمانی باید کاملاً دارای استانداردهای گفته شده باشد و نباید نظر شخصی را در این مورد لحاظ کنیم. البته دوام ساختمان بتنی را نیز باید در نظر گرفت.

تفاوت قیمت اسکلت فلزی یا بتن

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل در ساخت ساختمان هزینه نهایی و همچنین هزینه های ثابت اولیه است که برای شروع پروژه باید در نظر گرفته شود. در مقایسه سازه های بتنی یا فلزی باید به این نکته توجه داشت که در سازه های بتنی، طبقات یکی یکی ساخته می شوند، می توان ابتدا یک طبقه را به پایان رساند و در نتیجه هزینه شروع پروژه را نیز به همراه داشت.

در سازه فلزی این امکان وجود ندارد و بهتر است در ابتدا تمامی تیرهای مورد نیاز برای ساخت سازه آماده شده و پروژه به یکباره تکمیل شود. با این حال، مشخص است که با مقایسه این دو سازه، سازه فلزی برای شروع نیاز به هزینه بیشتری دارد. در این مقیاس، سازه بتنی مقرون به صرفه تر و مقرون به صرفه تر است. البته تنها این پارامترها برای تصمیم گیری نهایی کافی نیست و باید موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید.

بررسی سرعت اجرای سازه های اسکلت فلزی و بتنی

مقایسه سازه های بتنی یا فولادی از نظر سرعت برای هر کاربرد یکی دیگر از سوالات مهم مورد بررسی است. در بسیاری از موارد افراد نسبت به زمان اجرای سازه حساسیت نشان می دهند. واضح است که سرعت اجرای سازه فولادی بیشتر بوده و سازه در زمان کوتاه تری تکمیل می شود. یک طبقه در سازه بتنی ساخته شده و پس از اتمام طبقه اول، کار در طبقه بعدی آغاز می شود.
در سازه فلزی پس از آماده سازی ستون ها، طبقات زیادی در زمان بسیار کوتاهی ساخته می شود. با توجه به اینکه دوره بهره برداری ساختمان در اسکلت فلزی زودتر خواهد بود در بازگشت سریع سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت. از این نظر اسکلت فلزی نسبت به سازه بتنی برتری دارد و این یک مزیت عمده محسوب می شود.
سازه های فلزی سریعتر ایجاد می شوند. اگر اسکلت فلزی در کارخانه تولید شود، زمان ساخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با این حال، قاب های بتنی به زمان بیشتری برای تکمیل سازه نیاز دارند تا به زمان گیرش اولیه بتن بچسبند. اجرای سریع سازه های فلزی باعث کاهش هزینه ها و کوتاه شدن زمان عملیاتی پروژه می شود.

به طور کلی می‌ توان گفت:

  • در مقایسه سازه بتنی یا فلزی، اسکلت فلزی حدود 70% گران‌ تر از اسکلت بتنی است.
  • اجرای اسکلت بتن به تعداد سقف، محل ، دسترسی و… بستگی دارد و ممکن است نسبت به این موارد متغیر باشد.
  • مدت زمان عملیات اجرایی اسکلت بتن به نسبت اسکلت فلزی، چیزی حدود 3 برابر است.
  • قیمت مصالح به کاررفته در سازه بتنی یا فلزی با توجه به شرایط اقتصادی کشور ثابت نیست و هرساله دچار تغییراتی می ‌شود.